ملی شیمی

شــرکت ملــی شــیمی کشاورز (ســهامی عــام)  بــا مأموریــت گســترش کشــاورزی پایــدار و توسعه امنیــت غذایــی در کشــور از طریــق حفاظــت و افزایــش کیفیــت محصــولات کشــاورزی از سال ۱۳۶۵ شروع به فعالیت کرده است، امروزه شرایط عدم اطمینان بر تمامی امور سایه انداخته و فرآیند تصمیمگیري را متحول کرده است. تغییرات قیمت کالاي اساسی، تغییرات نرخ ارز، تغییرات نرخ سود و همچنین تغییرات قیمت سهام مواردي هستند که سازمانهاي امروزي دائماً با آن دست به گریبان اند در این راستا این شرکت نسبت به مسئولیت خود در رابطه با موقیعت شرکت و حفاظت از سرمایه و دارایی های خود با کسب آگاهی به موقع و دقیق از عوامل و موارد ریسک در ارتباط با فعالیت تجاری شرکت و بکارگیری رویه ها و راهکارهای اصولی در زمینه کاهش ریسک اهتمام ورزیده است. از این رو ، هیات مدیره شرکت ملی شیمی کشاورز بنا به وظیفه و مسئولیت خود، از ویژگیهاي رقابتی شرکت حفاظت نموده و با هدف دور شدن از هر گونه خطر اقدام به تشکیل کمیته ریسک نموده است.

 

هدف از تشکیل کمیته مدیریت ریسک با توجه به بهره مندی از مشاوره کارشناسان خبره در حیطه بازارهای مالی، و اختیارات تفویض شده از سوي هیئت مدیره شرکت براي دستیابی به اهداف و برنامه استراتژیک نسبت به ارائه پیشنهادهاي لازم در راستاي افزایش بهره وري و کمک به مدیران ارشد در تصمیمگیريها دارد. از این رو کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیات مدیره و بهبود آن جهت کسب اطمینان معقول از موارد ذیل می باشد:

  • محصول اطمینان از شناسایی مولفه ها و عوامل اصلی ایجاد ریسک و استقرار نظام مدیریت ریسک در شرکت
  • بررسی اثر بخش چارچوب کنترل های داخلی شرکت و ارائه پیشنهاد در راستای بهبود ساختار کنترل های داخلی
  • بررسی سالانه سیاست گذاری های مدیریت ریسک شرکت
  • شناسایی، ارزیابی، پایش، نحوه برخورد و گزارشگری به هنگام ریسکهای با اهمیت ( از قبیل ریسکهای استراتژیک، مالی، اعتباری، عملیاتی، نقدینگی، تمرکز، بازار، امنیت، فناوری اطلاعات، حقوقی، مقرراتی، و…. که شرکت با آن مواجه ا ست یا ممکن است مواجه شود در چارچوب راهبرد مدیریت ریسک مصوب هیئت مدیره شرکت .
  • بررسی منظم گزارشهاي دریافت شده از واحدهاي مختلف در خصوص موارد مرتبط با ارزیابی و تطبیق، موارد نقض قوانین، مقررات، استانداردها و دستورالعملهایی که منجر به وضع مجازات قانونی، تنبیهات نظارتی و وارد شدن زیان حائز اهمیت آسیب وارد شدن به حسن شهرت شرکت شده یا خواهد شد.
  •  

ترکیب و ویژگی اعضاء کمیته:

اعضای هیئت مدیره
آقای حسین شاکری

رئیس کمیته

(عضو غیر موظف هیات مدیره)

تحصیلات

کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه تهران، ۱۴۰۱

کارشناسی حسابداری، دانشگاه شاهرود، ۱۳۷۳-۱۳۷۶

سوابق

عضو هیات مدیره شرکت ساختمانی سپهر آرمان فردا ۱۴۰۲ تاکنون، معاون مالی و سرمایه گذاری گروه صنعتی آرمان از ۱۴۰۲ تاکنون، عضو هیات مدیره شرکت نوین صنعت رجا ۱۳۹۸-۱۳۹۹، مدیر امور مالی شرکت حمل و نقل ریلی رجا ۱۳۹۵-۱۴۰۱، معاونت امور مالی شرکت قطارهای مسافری رجا ۱۳۸۷-۱۳۹۵، رئیس اداره اعتبارات و پرداخت شرکت قطارهای مسافری رجا ۱۳۸۲-۱۳۸۷، رئیس اداره رسیدگی به اسناد شرکت قطارهای مسافری رجا ۱۳۸۱-۱۳۸۲، کارشناس اداره دفتر داری و تنظیم حساب ها شرکت قطارهای مسافری رجا ۱۳۷۶-۱۳۷۸

اعضای هیئت مدیره
آقای محمدرضا آقا محمد سمسار

عضو مستقل

تحصیلات

دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران، ۱۳۹۹

کارشناس ارشد مدیریت مالی علامه طباطبایی، ۱۳۹۱

 کارشناس حسابداری دانشگاه تهران ۱۳۸۹

سوابق

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه خوشه. مدیر امور شرکت ها و استراتژی تأمین سرمایه تمدن. مدیر مالی شرکتی شرکت تأمین سرمایه سپهر. کارشناس اداره اعتبارات بانک اقتصاد نوین. کارشناس ارشد معاملات کارگزاری مفید. عضو هیئت. مدیره شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان. رئیس هیئت مدیره ش رکت کارگزاری بیمه سرزمین هوشمند. رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری شهید بهشتی. نایب رئیس هیئت مدیره داده کاوان اقتصاد دکان. ناظر هیئت مدیره شرکت های تامین سرمایه تمدن از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰

اعضای هیئت مدیره
آقای مهدی حیدری

عضو مستقل مالی

تحصیلات

دکتری مالی (Finance)، دانشگاه اقتصاد استکهلم، سوئد، ۱۳۹۵

محقق میهمان، دانشگاه کلمبیا، امریکا، ۱۳۹۲-۹۳

 کارشناسی ارشد اقتصاد و مالی، ایتالیا، ۱۳۸۹

کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۸

 کارشناس مهندسی برق، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۵

سوابق

رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه خوشه (غیرموظف(

عضو کمیته سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری جسورانه رشد یکم پیشگام

عضو هیات مدیره گروه صنعتی سپهر آرمان (غیر موظف(

مشاور سازمان برنامه و بودجه، سازمان بورس اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه گذاری

مجری پروژه تحلیل فراز و فرود بورس در سال ،۱۳۹۹ کانون نهادهای سرمایه گذاری، ۱۴۰۱

مجری پروژه ارزیابی مدل واگذاری سهام دولت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، ۱۳۹۹

مشاور سازمان همکاری های اقتصادی (کو)، ۱۳۹۷-۹۹

مشاور ارزیابی پروژه های وزارت نفت، -۹۷ ۱۳۹۶